III i IV Runda Mistrzostw Polski oraz III i IV Runda Pucharu PZM w Rajdach Enduro - Brezno 5/6.05.2007

Kongo w S這wacji,

czyli Mi璠zynarodowe Mistrzostwa S這wacji i Polski w Motocyklowych Rajdach Enduro.

fot. Anna Wolska Tym razem drogi enduro zaprowadzi造 nas do pi瘯nej, mocno g鏎zystej S這wacji. Dzia豉cze PZM uznali, 瞠 przynajmniej jedna z rund MP mo瞠 si odby wraz z Mistrzostwami S這wacji. Pomys dobry, w ko鎍u rajdy w S這wacji ciesz si, chyba s逝sznie, opini trudnych, a droga na miejsce zawod闚 zajmuje, mniej wi璚ej, tyle samo czasu, co do Ustrzyk, gdzie je寮zimy prawie w ka盥ym sezonie. Mieli鄉y, zatem nadziej na ciekawy, g鏎ski rajd, i nie zawiedli鄉y si, bo dzia這 si bardzo du穎. Do Brezna przyjechali鄉y ju w czwartek wieczorem, po to, aby w pi徠ek mie do嗆 czasu na przejrzenie pr鏏 i zestrojenie motocykli ( baza rajdu znajdowa豉 si na wysoko軼i oko這 500 m npm). fot. Anna Wolska Pogoda by豉 pi瘯na, a w pi徠ek rano przywita這 nas wspania貫 s這鎍e. Humory dopisywa造, wi璚 nawet te kilka kilometr闚 zrobione piechot po pr鏏ach, nie star造 nam u鄉iech闚 z twarzy. Pr鏏a enduro by豉 ulokowana tu przy bazie rajdu. Prowadzi豉 po stromym, zadrzewionym w znacznej cz窷ci, stoku prawie na sam szczyt g鏎y, gdzie w lasku i na 陰ce by這 sporo zakr皻闚, maj帷ych zmi瘯czy delikwenta, maj帷ego po tym wszystkim, zjecha jeszcze na d馧, gdzie by start i meta tej pr鏏y. D逝ga, momentami bardzo stroma, poprowadzona trawersami w lesie i na 陰kach, wyda豉 nam si do嗆 trudna, nawet przy pi瘯nej pogodzie. Druga pr鏏a - cross - ulokowana by豉 bli瞠j miasta, na g鏎zystej 陰ce, gdzie prostych nie by這 wcale, tylko lewo, prawo i bardzo w御ko. By przejazd przez wod po mini mostku z bali, by造 te strome podjazdy i zjazdy. Og鏊nie nic przera瘸j帷ego, ale wiadomo by這 od razu, 瞠 na pr鏏ach trzeba si b璠zie uwija. Motocykle zdawali鄉y razem ze S這wakami i Czechami, kt鏎ych przyjecha這 ca趾iem sporo. Dodatkowo, podczas tego rajdu, rozgrywana by豉 klasyfikacja Pucharu MACEC. Zawodnicy polscy byli klasyfikowani wed逝g regulaminu SMF. Z ramienia PZM rajdu pilnowali panowie Leszek Gontarczyk i Marek Kopczy雟ki. Sama baza rajdu by豉 ulokowana z dala od miasta wok馧 niewyko鎍zonego jeszcze budynku, w kt鏎ym zamiast biura zawod闚 umieszczono bar. fot. Anna Wolska Punkt obliczeniowy by ulokowany w przyczepie campingowej ko這 startu, a samo biuro mie軼i這 si na sto豉ch przy starcie, pod bezchmurnym, na razie, niebem. Na szcz窷cie pogoda dopisa豉 i deszcz nie zala papier闚. O trasie mieli鄉y niewielkie poj璚ie, bo mapka wydrukowana przez organizatora pokazywa豉 jedn p皻l, o bli瞠j nieokre郵onej d逝go軼i ( w/g regulaminu - 35 km), z nast瘼uj帷ymi elementami:
Start - ciel (Enduro test)
1 Vyjazd
2 Cross - test
3 Kamenny prejazd
4 Vyjazd
5 Kamenny prejazd
6 Tunel
fot. Anna Wolska Proste i zrozumia貫, prawda? Nawet nieco monotonne. Niestety, rzeczywisto嗆 przesz豉 naj鄉ielsze oczekiwania. Ale po kolei. W kolejce do zdawania motocykli wi瘯szo嗆 zawodnik闚 m闚i豉, 瞠 prognozy pogody przewiduj deszcz na sobot i niedziel, ale tak naprawd ma這, kto bra pod uwag tak ewentualno嗆, a na pewno nie organizator. Wed逝g regulaminu SMF ( S這wacka Motocyklowa Federacja) udzia w zawodach mog造 bra tak瞠 motocykle crossowe i na ogumieniu crossowym, natomiast zawodnicy z Polski obowi您ani byli, fot. Anna Wolska decyzj polskiego s璠ziego zawod闚, p. Leszka Gontarczyka, startowa na ogumieniu enduro. Nic w tym z貫go, w ko鎍u na takim ogumieniu je寮zimy wszystkie rajdy. Jednak por闚na si do zawodnik闚 ze S這wacji czy Czech ju nie mo積a. Klocek na oponie crossowej ma 17 mm wysoko軼i, a na oponie enduro tylko 13. Na suchym to jeszcze p馧 biedy, ale na mokrym, to ju bardzo istotna r騜nica. Motocykle posz造, zatem do parku ( wydzielona ta鄉ami cz窷 陰ki), a my do pensjonatu Fantazja w Michalovej, kilka kilometr闚 za Breznem, gdzie mieli鄉y bardzo dobre warunki noclegowe i wypoczynkowe. W nocy obudzi mnie deszcz. No, pomy郵a貫m, troch wilgoci na ten kurz si przyda, zawody b璠 przyjemniejsze. I spa貫m dalej. Niestety deszcz nie przesta pada i kropi, z kr鏒kimi przerwami, przez najbli窺ze dwa dni. Rano, gdy pojawili鄉y si na bazie rajdu, organizator przyjmowa jeszcze motocykle do parku zamkni皻ego. Ludzi by這 ze dwa razy tyle, co wieczorem poprzedniego dnia. fot. Anna Wolska A deszcz ci庵le pada... . Na depo pe軟e b這to. Mamy jecha dwie p皻le w jednym okr捫eniu. Jedn d逝g, jak na mapce, i drug, znacznie kr鏒sz, bo tylko 35 minutow. PKC tylko na bazie rajdu. Na obydwie p皻le by這 oko這 2 godzin i trzeba by這 powt鏎zy to 3 razy ( Weteran tylko 2). Jedyne, co mog powiedzie dobrego, to, 瞠 czas przejazdu du瞠j p皻li by bardzo lu幡y i przy w miar sprawnej je寮zie mo積a by這 przyjecha na PKC do 30 min wcze郾iej. Kr鏒ka p皻la by豉 znacznie cia郾iejsza - tylko kilka minut luzu. Na starcie pierwszego dnia stan窸o 275 zawodnik闚 wszystkich klas. Uko鎍zy這 183. Na starcie drugiego dnia pojawi這 si 178 zawodnik闚, a uko鎍zy這 drugi dzie 158. Zawodnik闚 z polsk licencj A startowa這 tylko 19, a z licencj B - tylko 16.
Ja startowa貫m dopiero godzin po pierwszych zawodnikach i by這 tak 郵isko, fot. Anna Wolska 瞠 ledwo uda這 mi si wepchn望 motocykl na miejsce startu. Deszcz pada jak cholera, ale jedziemy. Do pr鏏y cross ( ok. 5 min) trasa by豉 豉twa i na skrzy穎waniach stali funkcyjni pokazuj帷y kierunek jazdy. U nas tylu funkcyjnych na trasie dawno nie widzia貫m. Przynajmniej nie zb陰dz, pomy郵a貫m. Mimo, 瞠 przede mn przejecha這 pr鏏 cross ok. 180 motocykli, by豉 wci捫 przejezdna, ale ju bardzo 郵iska. Zmieniono tak瞠 nieco jej konfiguracj, o czym nie wiedzieli鄉y. Odci皻o stromy podjazd, i dobrze, ale cz窷 zawodnik闚 mocno si zdziwi豉 id帷 otwartym gazem na skoczek, po kt鏎ym by ten podjazd, a teraz by造 ta鄉y i skr皻 w lewo. ㄆkasz Kurowski m闚i, 瞠 da rad si wyratowa i pojecha dalej, ale ju Micha ㄆkasik, usi逝j帷 w powietrzu prze豉ma motocykl do nieoczekiwanego skr皻u w lewo, straci przyczepno嗆 na l康owaniu (glinka-mase趾o) i po wykr璚eniu pe軟ego piruetu, zosta wypluty z siedzenia jak pestka wi郾i z drylownicy. fot. Anna Wolska Sko鎍zy這 si na kilkudziesi璚iosekundowej stracie. Po wyje寮zie z cross testu by taki malutki, 郵iski podja寮zik, kt鏎y niekt鏎zy szturmowali kilka razy, a potem 陰kami, ju bardzo 郵iskimi, do lasku. Tam by strumyczek, ciasno wij帷y si po kamieniach, a przy brzegach g瘰to rosn帷y las. Jecha這 si to do嗆 d逝go, w b這cie, w towarzystwie motocykli z przodu i z ty逝. Jecha這, to w tym wypadku wielkie s這wo - ot, przesuwa這 si motocyklem z jednej kamienistej dziury do drugiej. Kiedy ju my郵a貫m, 瞠 koniec tej m璚zarni, co zablokowa這 sznur raider闚. Jeden z nich stan掖 przy w御kim wyje寮zie i nie m鏬 ruszy. Po kilku minutach przepchn掖 motocykl, a wtedy ukaza mi si widok stromej 陰ki, kt鏎 nale瘸這 sforsowa prosto z tych kamieni. Na stoku, w r騜nych pozycjach, sta這 b康 le瘸這 kilku nieszcz窷liwc闚, wi璚 co by這 robi? Pojecha貫m mo磧iwie najlepszym 郵adem, wiedz帷, 瞠 jak stan w po這wie tego podjazdu, to ju na tej 郵iskiej 陰ce nie rusz i b璠 musia si wypycha. Tak te si sta這, bo w enduro g這wa, to pocz徠ek i koniec. Je瞠li wierzysz, 瞠 dasz rad, to dajesz rad. Je瞠li jedziesz jak pies Chojrak ( znany bohater kresk闚ek), to spotykaj ci wszystkie najgorsze niespodzianki, jakie sobie wymy郵i貫. fot. Anna Wolska Nie chodzi tutaj o zamkni璚ie oczu i otwarcie gazu - to prowadzi do przykrego i szybkiego zako鎍zenia kariery. Chodzi o wiar w swe umiej皻no軼i i serce do walki nawet na najtrudniejszych elementach. Oczywi軼ie, przed wjazdem na kamienie, by這 mn鏀two 郵ad闚 omijaj帷ych ten odcinek i jad帷ych prost drog przez 陰k na podjazd, kt鏎y r闚nie mo積a by這 豉two omin望. Tak si z這篡這, 瞠 pierwszego dnia organizator nie przewidzia 瘸dnego PKP na trasie, ani nawet 瘸dnego s璠ziego na motocyklu. Wszyscy, wi璚 je寮zili jak chcieli. Z pr康em i pod pr康. Znaczna cz窷 zawodnik闚 omija豉 najtrudniejsze elementy, co by這 tym 豉twiejsze, 瞠 oznakowanie trasy by這 nadzwyczaj kiepskie, a ma貫 znaki pozwija造 si na deszczu i by造 zupe軟ie niewidoczne. Ju po pierwszym k馧ku wszyscy zorientowali si, 瞠 mo積a praktycznie je寮zi od pr鏏y do pr鏏y, bez 瘸dnych negatywnych konsekwencji. My郵, 瞠 wielu tak nie robi這, ale r闚nie wielu tak w豉郾ie zaliczy這 pierwszy dzie. No c騜, tak 幢e oznaczonej i przypilnowanej trasy, nie widzia貫m ju od lat. fot. Anna Wolska Jako嗆 pr鏏 pogarsza豉 si z k馧ka na k馧ko, a zerwanych ta鄉 praktycznie nie odtwarzano. Powodowa這 to spor frustracj zawodnik闚, bo jak tu 軼iga si na pr鏏ach, kiedy ka盥 z nich mo積a by這 przyci望 bez 瘸dnych konsekwencji. Najbardziej zdenerwowa這 to ㄆkasza Kurowskiego i Mateusza Bembenika, kt鏎zy zaproponowali innym, aby nie ko鎍zy tego rajdu i pojecha do domu. No c騜, ze sportowego punktu widzenia, pierwszy dzie tego rajdu nie mia rzeczywi軼ie najmniejszego sensu. W tym nale篡 przyzna racj kolegom Kurowskiemu i Bembenikowi, ale jest i druga strona medalu. Zawodnicy je盥膨 dla klub闚 i maj wobec nich zobowi您ania, wi璚 nie mog, ot tak sobie, rezygnowa z udzia逝 w zawodach. Cz窷 zawodnik闚 wyda豉 spore kwoty, aby przyjecha na ten rajd, wi璚 my郵 o tym, aby zbojkotowa zawody, nie by豉 im w smak. fot. Anna Wolska Ten punkt widzenia nale篡 r闚nie zrozumie. Tak, wi璚 koledzy: Kurowski i Bembenik pojechali do domu, nie ko鎍z帷 pierwszego dnia, a wszyscy inni jechali dalej. Troch szkoda, bo szczeg鏊nie Qurak radzi sobie doskonale na takich 郵iskich pr鏏ach. Wszak u nas jest uznanym mistrzem jazdy po mase趾u. No c騜, to doro郵i ludzie i maj prawo do w豉snego zdania. Oczywi軼ie dzia豉cze PZM nie mogli wiedzie, 瞠 organizator - Belko Moto Team z Brezna - nie poradzi sobie z organizacj tych zawod闚, dlatego trudno mie do nich o to pretensj. Mogli mie nadziej, 瞠 b璠zie to ciekawy, trudny, g鏎ski rajd i taki m鏬 by, bo warunki terenowe by造 fantastyczne. No c騜, nie tylko u nas mo積a schrzani organizacj zawod闚, chocia start prawie 300 zawodnik闚 by, jest i b璠zie zawsze wielkim wyzwaniem dla organizatora. Niezale積ie od tego, z jakiego kraju pochodzi. No, ale 瞠by na trasie nie by這 瘸dnego PKP? 畝dnego lotnego s璠ziego? 疾by nie skonfigurowa inaczej pr鏏, gdy by這 wiadomo, 瞠 b璠zie la這? Ma這 tego. 疾by na pr鏏ach nie by這 funkcyjnych do odtwarzania trasy lub zapisywania skr鏂iarzy? Jednym s這wem ch這paki z Belko Moto Team, nie popisali si my郵eniem. Mam nadziej, 瞠 chocia na motorkach szybko je盥膨.
fot. Anna Wolska Tak czy inaczej, po fali protest闚, aferek i innych akcji, jakie przetoczy造 si przez depo pierwszego dnia, zmieniono na drugi dzie sporo rzeczy. Mianowicie, zrezygnowano ca趾owicie z pr鏏y cross ( by豉 nieprzejezdna ju od trzeciego ko豉 pierwszego dnia), poprawiono nieco oznakowanie trasy, postawiono dwa PKP, po jednym na ka盥ej p皻li. Na trasie pojawili si s璠ziowie, kt鏎zy skrz皻nie zapisywali i dyskwalifikowali nieco mniej sprawnych skr鏂iarzy. Specjali軼i w tym fachu i tak dawali sobie rad. Wiem, bo widzia貫m na w豉sne oczy. Zmieniono te konfiguracj pr鏏y enduro, kt鏎 znacznie skr鏂ono, tak, aby w tych fatalnych warunkach mo積a by這 si troch po軼iga. Na pr鏏ie byli te funkcyjni i odtwarzali tras. Zatem, wyniki drugiego dnia by造 ju bardziej miarodajne, je瞠li za這篡my, 瞠 wszyscy zawodnicy je寮zili ca陰 tras, a tak do ko鎍a nie by這.

fot. Anna Wolska Wracam na tras. Jestem na tym podja寮ziku z rzeczki kamienistej. Po wypchni璚iu motorka i odzyskaniu oddechu, zobaczy貫m pi瘯ny widok - fantastyczne g鏎y i ca貫 mn鏀two 簑磧ownik闚 je盥膨cych w t i we wt w poszukiwaniu trasy. Po znalezieniu kierunku przejecha貫m jeszcze jakie b這tko i pojecha貫m na podjazd dla weteran闚, kt鏎y da這 si wjecha bez specjalnych problem闚. Ten dla hardcorowc闚 ( obowi您kowy dla klas pojemno軼iowych MP i MS) by zaraz obok, znacznie kr鏒szy, ale bardziej stromy, kamienisty i sakramencko 郵iski. Na filmiku s fragmenty tego podjazdu, ale nie oddaj stromizny. By豉 ona nieco wi瘯sza ni ta na podje寮zie za Lubiechow w Nowym Ko軼iele.
Znaczna cz窷 zawodnik闚 forsowa豉 go kilka razy zanim znalaz豉 si u g鏎y. Jedni wje盥瘸li, inni zje盥瘸li. Kibice przeszkadzali, bo stali na trasie wjazdu, a trzeba wam wiedzie, 瞠 S這wacy raczej nie pomagali zawodnikom i jak kt鏎y stan掖 przed szczytem, musia si wypycha sam. Niby zgodnie z regulaminem, ale tak jako nie豉dnie. U nas, co by nie powiedzie, nawet w Kielcach pomagaj. Drugiego dnia wszyscy je寮zili ju tylko podjazdem dla weteran闚, kt鏎y te zacz掖 by trudny.
fot. Anna Wolska Potem by造 zn闚 trawersy na bardzo 郵iskich 陰kach, gdzie z czasem porobi造 si koleiny, z kt鏎ych nie nale瘸這 wypada. Takie zgubienie koleiny skutkowa這 natychmiastowym zsuni璚iem si motocykla kilka metr闚 ni瞠j, sk康 wyjazd by zawsze problemem. Widzia貫m wielu 簑磧ownik闚, kt鏎zy mozolnie wydobywali si na tras, cz瘰to zsuwaj帷 si wielokrotnie w d馧. Siedz帷 przemokni璚i na swoich oblepionych b這tem i glin maszynach, tworzyli zestaw cz這wiek/motocykl o dynamice 簑ka-gnojarka i wygl康zie potwora z bagien. Znowu rzeczka z kamieniami i stromy wyjazd z rzeczki, koleinami po ch這dnic. Jak ju cz這wiek wydoby si na po這nin, to zaraz by zjazd do tunelu pod drog, pe軟ego du篡ch kamieni, a potem gliniastymi koleinami, sposobem na narciarza kilkaset metr闚 w g鏎. Potem jeszcze kilka 軼ie瞠k na 陰kach i koniec du瞠go ko豉. Odpoczynek i PKC. Ma貫 ko這 rozpoczyna這 si pr鏏 enduro, na kt鏎ej ( pierwszego dnia) mo積a by這 utopi motocykl w b這cie lub zsun望 si z trawersu w lesie pomi璠zy drzewa, tak, 瞠 pr鏏a zamiast ok. 9-10 minut mog豉 potrwa i 18 minut. fot. Anna Wolska Po wyje寮zie z pr鏏y by taki 陰kowo-軼ie磬owy przelot do lasku, gdzie trasa prowadzi豉 bardzo stromo w d馧 ( technika wolnego zjazdu z ty趾iem na siedzeniu i lew nog na ziemi), a potem d逝go w g鏎 po kamieniach, pomi璠zy drzewami. Jecha貫m ten odcinek drugiego dnia w ostatnim kole i by koszmarnie m璚z帷y, a ci庵豉 jazda na p馧sprz璕le, da豉 mi 篡ciow szans na wymian tarcz sprz璕這wych, bo na spalonych je寮zi si nie da... Zn闚 PKC i odpoczynek, chocia znacznie kr鏒szy ni poprzednio, i dalej w tras.
Mistrzostwa S這wacji i Polski jecha造 po trzy ko豉 w oba dni. Puchar - trzy razy w sobot i dwa w niedziel. Weterani i Hobby - po dwa razy. Zawsze, podczas tak trudnych zawod闚 zastanawiam si, co pcha tych ludzi do tego sportu? Laury sportowe? Raczej nie, bo kto w Polsce s造sza o dobrych zawodnikach Enduro? Apana瞠? Chyba do p豉cenia, bo przy istniej帷ym regulaminie nie zwr鏂i si nawet cz窷 koszt闚. Zatem co? My郵, 瞠 jest to sport, w kt鏎ym ogromn rol pe軟i zwyk豉 ludzka przekora i hardo嗆. Zdobywamy szczyty, bo s. Prze豉mujemy kolejne bariery, bo dlaczego nie? Ko鎍zymy takie rajdy, niekoniecznie dla wyniku, ale z szacunku dla siebie i kolegi jad帷ego obok. Wszyscy, kt鏎zy uko鎍zyli, cho jeden dzie takiego rajdu, mog czu si zwyci瞛cami.

Wyniki

fot. Anna Wolska Trudno m闚i o wynikach sportowych przy tak fatalnie zorganizowanych zawodach. Zatem podaruj sobie omawianie poszczeg鏊nych klas i skoncentruj si na Klasyfikacji Generalnej. Wygra Micha Szuster, kt鏎y po raz pierwszy od sezonu 2005 pojawi si na Mistrzostwach Polski. Szuster, je盥膨cy, na co dzie w Mistrzostwach W這ch i dodatkowo w Mistrzostwach Europy, pokaza 鈍ietn dyspozycj, wygrywaj帷 bezapelacyjnie ca造 rajd w swojej klasie, a tak瞠 generalk s這wack i polsk. 安ietnie radzi sobie w tych arcytrudnych warunkach i obieca, 瞠 w tym sezonie pojawi si jeszcze na Mistrzostwach Polski. Drugi w naszej generalce by Marek 安iderski ( AP W-wa), a trzeci Pawe 安iderski ( AP W-wa). Popularne 安idry, koncentruj帷 si na Rajdach Enduro, prezentuj si tym lepiej im warunki s trudniejsze. Czwarty to Sebastian Krywult (BKM Bielsko), kt鏎y za nic ma uci捫liwo軼i pogodowe i przeje盥膨 takie rajdy ze skuteczno軼i znanego wszystkim quada bojowego z okresu II Wojny 安iatowej - T 34. Na pi徠ym miejscu ulokowa si rewelacyjnie jad帷y Wacek Skolarus (KS Aquila). Bardzo dobre czasy na pr鏏ach ka膨 upatrywa w Wacku faworyta w walce o tytu Mistrza Polski w klasie Junior. Sz鏀ty by, zdaj帷y si wraca do dawnej formy, ㄆkasz Bartos (KTM Novi), a na si鏚mym miejscu przyjecha kolejny junior i bezpo鈔edni rywal Skolarusa - Marcin Frycz (SMK Krzeni闚).

Podsumowanie

Przyznam, 瞠 r騜nie oceniano ten rajd. Od 20/30 - argumentem by豉 mo磧iwo嗆 robienia ciekawych zdj耩 i uj耩 filmowych - do 12/30 - bo sportowo by zupe軟ie bez sensu. Rajd dostaje ocen:

15/30, co oznacza pa喚.



Fatalna organizacja i takie s璠ziowanie. Bardzo trudna trasa, ale przejezdna w ka盥ym odcinku. Taka sobie baza rajdu. Ciekawie ustawione pr鏏y, niestety ich konfiguracja by豉 zupe軟ie niedostosowana do pogody. Sympatyczni gospodarze. Niez貫 piwo.
Na rajdy do S這wacji z pewno軼i jeszcze si wybierzemy, bo ten rajd traktujemy tylko jako jednorazow wpadk organizacyj.

Pozdrawiam
Artur ㄆkasik
Enduro Obsession Team



Film z rajdu enduro Brezno 2007
Realizacja: Renata ㄆkasik, Anna Wolska, Marcin Spirowski

Film z rajdu enduro Brezno 2007 - Operator kamery:Renata ㄆkasik, Anna Wolska, Marcin Spirowski .wmv 32 MB

Zapraszamy do wymiany opinii

SZCZEG茛OWE WYNIKI Z RAJDU I KLASYFIKACJA INDYWIDUALNA

DOST襾NE NA STRONACH FIRMY ZUBIX OBSΣGUJ。EJ SYSTEMY OBLICZENIOWE I POMIAROWE NA RAJDACH ENDURO

Zdj璚ia z rajdu

Anna Wolska
© Wszystkie prawa zastrze穎ne
aniawolska@o2.pl


fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska
fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska fot. Anna Wolska